perjantai 10. maaliskuuta 2017

Politiikkaa - ei populismia

Perustin tämän sivun, koska olen lupautunut Vihreiden kunnallisvaaliehdokkaaksi Kemissä. 

Ehdokasnumeroni on 40 

Ihmis- ja luonnonläheistä politiikkaa käsittelevä blogini on tarkoitettu niille, jotka ovat suurin piirtein samoilla linjoilla näiden asioiden suhteen - puoluekannasta riippumatta.

Tottakai täysin eri mieltä olevat ovat myös tervetulleita, katto on korkealla ja seinät leveällä!

Täällä voi keskustella kaikesta maan ja taivaan välillä, saa myös kritisoida tai kehua yhteiskunnassa tapahtuvia asioita ja ilmiöitä.

Asiallinen kritiikki on se suola, joka maustaa keskustelut, asiattomuuksille on nollatoleranssi.

On korkea aika saada uusia tuulia kuntien päättäviin elimiin, varsinkin täällä pohjoisessa tilanne on poliittisesti jähmettynyt ja kaipaa muutosta.

Olen vihreä ns. kukkahattutäti, ja ahdasmielisyys on minulle myrkkyä.

Olen kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta Kuivaniemestä. Kemissä olen asunut kaksi vuotta ja myös Kemiin on aika saada lisää vihreää väriä.

Minulla on yksi poika ja olen yhden reilun vuoden ikäisen pojanpojan onnellinen isoäiti. Minulla on kaksi koiraa, joiden kanssa ulkoilen ahkerasti.

Olen ollut mukana monessa. Olen utelias, rohkea, puhelias ja seikkailunhaluinen luonteeltani. Siksi olen asunut monessa paikassa, myös Ruotsissa ja Ahvenanmaalla. Porvoossa olin yrittäjänä ja meillä oli projekteja myös Virossa ennen ja jälkeen sen itsenäistymisen.

Minulle on kertynyt monta ammattia; mm. sahuri, timpurin apulainen, pankkivirkailija, käräjäsihteeri, kaupungin vapaa-aikatoimenjohtaja, kylpylänjohtaja. Olen ollut Ruotsissa mm. elokuvayhtiön koordinaattorina, työnjohtajana rautateillä sekä huonekaluliikkeiden johtajana.

Ahvenanmaalla olin maakuntahallituksen ja kotikuntani luottamustehtävissä.

Olen himolukija ja kirjojen suurkuluttaja. Ulkoilen paljon koirieni kanssa ja harrastan avantouintia.

Lähinnä sydäntäni ovat vähäosaiset, lapset, vanhukset ja vammaiset sekä luonto.

Kulttuuri ja koulutus ovat asioita, joihin sivistysmaan pitää mielestäni panostaa ja pitää etusijalla. Leikkaukset koulutuksesta ovat suuri uhka koko Suomen kehitykselle ja tulevaisuudelle. Koulutuksella Suomi on päässyt maailman huippujen joukkoon, ja vain sillä pysymme edelleenkin siellä.

Maahanmuuttajien kotouttaminen on erittäin tärkeää, ja siinä Suomen pitää tulla paremmaksi, onhan kyse tulevista veronmaksajista.

Ääriliikkeiden toimintaa ei pidä katsoa läpi sormien. Hiljaisuus ei ole kultaa, vaan tavallisen, rasismia ja ennakkoluuloja vastustavan ihmisen on puututtava näihin ilmaisemalla mielipiteensä selvästi.

Misogynia on palaamassa, ja siihenkin pitää puuttua. Sivistysvaltio ei ole sivistysvaltio, jos puolet sen kansalaisista eivät ole saman arvoisia toisen puolen kanssa.

Elämme nyt maailmassa, joka on alkanut kääntymään takaisin aikaan, jolloin oli suuret luokkaerot ja naisia väheksyttiin, eikä tavallisella kansalla ollut paljon vaikutusvaltaa. Tämä kehityssuunta on pysäytettävä ja käännettävä toiseen suuntaan.

Meidän tulee katsoa eteen päin, emme saa pysähtyä haaveilemaan menneistä ajoista, tulevat teot ratkaisevat, mitä meille tapahtuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti